18 Oktober 2009 / B


Sitter här i min ensamhet, med en flaska Cola Light i handen.
Mamma fortsätter fråga om jag inte ska ha lasagne, eller kanske äppelkaka?
Jag säger att jag tar sedan. Att jag bara måste skriva lite på ett skolarbete först.
Men jag kommer inte att äta senare.
För om jag äter senare, betyder det att jag kommer få ångest.
Om jag får ångest, betyder det att jag måste stoppa fingrarna i halsen igen.
Och allting kommer att sluta med att min  kropp får ännu mer stryk.
Och jag tror inte den klarar så mycket mer.

Redan i morse tappade jag kontrollen.
Först en skål lättyoghurt med hallonsylt i.
Jättegott. Bara 100 kcal.
Sedan två skivor bröd med ost och smör, plus ett glas mjölk.
Sedan två skivor bröd till med ost och smör, och hallonjuice till.
När jag var klar ställde jag mig upp och sa till mig själv;
"Det var ditt val. Nu måste du lida på grund av det."
Och så bar det in på toaletten för att spy som ett as.


Åkte in till stan.
Och efter typ två timmars vandrande så stod jag helt plötsligt mitt på gatan med en cigg i mungipan och en nyköpt burk cola light.
PRECIS utanför en godisbutik.
Jag visste att jag inte skulle klara av det.
Redan tidigare hade jag gått förbi både McDonalds & Burger King, och redan då var jag nära att köpa och hetsäta.
ALDRIG har någonting luktat så GOTT.

Så in i godisbutiken bar det.
1 KG choklad.
Till bussen.
SMS:ade med M.
På ett sätt orkar man fortsätta kämpa med vikten, bara man hör från henne.
Då vet man att man inte är HELT ensam.
Hon började snacka om alla människor vi känner som gått ner i vikt.
Och att thinspon på våra mobiler är hundra gånger bättre  än godiset.
Hon hade rätt.
Nothing tastes as good as thin feels.

Kom hem.
Hällde upp allt godiset i en skål och gav till min bror.
Han blev jävligt glad. Tackade mig och tyckte jag var snäll.
Sen slängde jag ihop mina gympagrejjer.
-"Ska du ha skjuts till gymmet? Din bror ska till gymmet själv nu." Sa mamma.
-"Näh. Jag ska cykla. Men tack ändå."

Stängde snabbt dörren och försvann ut i kylan.
Fram med cykeln i garaget.
Cykla till gymmet.
In på gymmet.
Upp på crosstrainern i 1 timma.
800+ kalorier brända.
Uttråkad tittade jag mig omkring och får syn på en gammal klasskompis till M.
En tjej som vi snackat om tidigare.
En av de brudarna som gått ner i vikt.
Jävla skit.
Jag tar mina grejer och går. Vill inte att folk jag känner ska se mig.
Känner mig fet. Äcklig. Värdelös.
Hon och jag har typ aldrig pratat.
Men jag skäms så otroligt över mig och min kropp.
Vill inte att NÅGON ska se mig förrän jag är smal.
Tar cykeln och cyklar iväg.
55 minuter senare är jag hemma.
560 kalorier brända enligt Matdagboken,

Sitter nu här och skall strax göra mina 100 situps.
Jag började inte dagen bra, det erkänner jag.
Men bara för att den började dåligt, behöver inte betyda att den inte kan sluta bra.
Vad tror ni...ligger jag på minus imorgon eller inte?




Farliga följder och varningssignaler av Bulimi

* De ofta förekommande kräkningarna leder till förlust av livsviktiga salter i kroppen som till exempel natrium och kalium. Kräkningarna kan även medföra störningar i hjärtrytmen och i värsta fall orsaka hjärtstillestånd.

* På grund av kräkningarna kan det också uppstå irritation, blödningar och till och med skador på slemhinnor i mage och matstrupe, vilket ger kraftiga smärtor.

* Magsyran kan också skada tandemaljen, ibland med permanenta skador som följd.

* Sår på handryggen orsakade av bett i handen kan uppstå vid framkallad kräkning.

* Spottkörtlarna kan förstoras.

* Hormonrubbningar kan uppstå.

* Förstoppning, diarré eller andra mag-tarmsymptom är vanligt förekommande.

* Personen blir ofta nedstämd och/eller orolig  efter perioder med hetsätning

* Det är vanligt att bulimiker undviker sociala sammanhang där de riskerar att äta tillsammans med andra

* En del av sjukdomsbilden är att personen blir närmast besatt av tankar på mat, kalorier och träning.

* Personer med bulimi är bra på att dölja sin sjukdom. Ofta märker nära anhöriga ingenting av hetsätningar och kräkningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0