LCHF?? /M

Nu har det hänt flera gånger när jag läst bloggar (om bland annat bantning) att folk har nämnt LCHF-"dieten". LCHF= LowCarb HighFat. Men funkar det verkligen? Att gå ner i vikt genom att äta fett?
För mig låter det så himla konstigt, men saken är ju den att det faktiskt verkar som om det går. Man skall ju dock undvika så mycket kolhydrater som möjligt, och alltså utesluta allt socker. Det  förstår jag att man går ner i vikt på, men det verkar ju som att man skall äta hiskliga mängder med fett istället.


Undvik: Potatis, ris, majs, spannmålsbaserade produkter (bröd, pasta, kex, gröt, flingor, pannkaka etc), korv, socker, sockersötade drycker, margariner (på kemisk/konstgjord väg hårdgjorda och smörliknande vegetabiliska fetter). Mesost och blodpudding (innehåller för mycket socker).

Du får äta lite av: Bönor, linser, frukt, nötter, mandel, solrosfrön, mörk choklad (minst 65%), alkohol (ytterst sällan).

ÄT! : Mjölkprodukter (fil, yoghurt, ost, keso, creme-fraish, grädde, smör etc), Nöt-fläsk-lamm-kött, kyckling, fisk, skaldjur, grönsaker, linfrön, oliver, oliv-och-rapsolja, kokosfett (som köps i hälsokostaffär), ägg (helst ekologiska eftersom de innehåller mer omega-3). Du får äta rotfrukter (inte potatis) men helst i liten mängd om du skall gå ner i vikt. Ät inga fettsnåla produkter, så som light-yoghurt eller fettsnål ost.


Frukosttips:
Bacon och ägg, fil eller yoghurt med linfrön, keso blandar med lite frysta bär, smoothies!

Lunch-&-middagstips: Olika typer av sallad med mycket dressing, soppor, omelettpizza.

Snackstips:
Nötter, ost-&-skink-rullar, i enstaka fall mörk choklad.

Självklart skall man alltid äta i måttlig mängd, tugga mycket och dricka mycket vatten.
Jag tror att det är så att eftersom fett är så mättande, så äter man mycket mindre med den här dieten. Man håller sig mätt länge, och pö om pö förminskar man magsäcken.
Men jag undrar jag..





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0