30 April 2009 / B



Bantarpillret som funkar

(artikel från aftonbladet.se )

Receptfritt på Apoteket nästa vecka

Gå ner två kilo i vikt – bli av med ett extra.
Bantningspillret som utlovar lön för mödan ska nu säljas receptfritt på Apoteket.
– Dumt, säger Fredrik Paulún.
– Ett bra hjälpmedel, säger Stephan Rössner.

I tio år har ämnet orlistat använts i receptbelagda bantningspiller – nu blir det receptfritt.
Medlet hämmar kroppens fettupptag och utlovar en viktnedgång som är 50 procent högre jämfört med enbart diet.
– I motsats till alla flumpreparat som påstås minska vikten är detta ett medicinskt beprövat läkemedel med bevisad effekt, säger Stephan Rössner, professor vid Karolinska universitetssjukhusets överviktsenhet.

Receptfria Alli innehåller endast hälften så stor dos som sin föregångare Xenical – men 80 procent av effekten.
 – Det är ett bra hjälpmedel och beroende på hur duktig du är så får du skjuts för varje kilo du går ner, säger han.
”Genväg till ohälsa” Medicinen verkar lokalt i magen och endast under en måltid.
– Det krävs en mental omprogrammering för att bibehålla viktnedgången, det här är kryckor som stöttar på vägen, säger Rössner.
Men viktgurun Fredrik Paulún är skeptisk:
– Det är en genväg till ohälsa. Jag skulle aldrig rekommendera det till någon. En fettfattig kost är hälsofarlig i längden och lakar ur kroppen på vitaminer och antioxidanter, menar Paulún.
Dessutom är bieffekterna i grövsta slaget.
– Medlet har en Antabuseffekt på fett vilket innebär att om du äter fett så får du nästan ha en blöja på dig.
Risken för att medicinen hamnar i orätta händer är stor, menar Fredrik Paulún:
– Det finns en missbruksrisk för personer med ätstörningar.



Frågan är nu om jag ska slinka in på apoteket och köpa det här?
Gick upp 1.6 kg sen igår ((!!!!!! )) , och fick en gråt attack efter att jag ställt mig på vågen och sett dessa siffror.
Ska nu ta och göra lite té, medens jag funderar på om jag ska köpa det här nya medlet.
Är det verkligen värt riskerna?
Jag tror nästan det.


Jag ska för övrigt inte festa idag, med tanke på kalori innehållet i alla alkoholhaltiga drycker.
Nej, nu får jag fan ta tag i saker och ting igen.
Ingen jävla hets idag igen.
Nu får det fan vara nog.



Och innan jag glömmer! ;
Välkommen till vår 10:onde prenumerant !

Kommentarer
Postat av: Jackie

Tack! Det hoppas jag med. Vet du när man kan köpa de där pillren? Eller något pris?

2009-05-03 @ 22:22:09
URL: http://hemligheterna.webblogg.se/
Postat av: lisa

Jag tykr att det är synd att ni inte kan se att det inte sitter i "fettet", man lever bara en gång och det är synd att slösa det livet på att jaga smalhet...

(och nej, jag är inte en fet och lat tjej som bara snackar en massa! )

2010-11-16 @ 21:38:29
Postat av: anonym

asså fölåt om lägger sig i men lisa har rätt man lever bara en gång och att borra sig in i smalhet är inget man ska göra! jag menar titta på er ni e som en små tanpetare!!! ta vara på livet och lek lite med det i stället för att försöka bli smalare att gå på fest som t.ex är ju grymmmmt kul så passa på medans du är ung ... när du väl har ongrat dig är det reddan försent!! jag känner många som tror de är feta men det sitte rinte på kroppen det sitter i huvudet ... man ska vara nöjd med den kroppp man föds i och den kropp man en dag dör i... tänk efter

2011-01-12 @ 22:55:07
Postat av: Anonym

asså fölåt om lägger sig i men lisa har rätt man lever bara en gång och att borra sig in i smalhet är inget man ska göra! jag menar titta på er ni e som en små tanpetare!!! ta vara på livet och lek lite med det i stället för att försöka bli smalare att gå på fest som t.ex är ju grymmmmt kul så passa på medans du är ung ... när du väl har ångrat dig är det reddan försent!! jag känner många som tror de är feta men det sitte rinte på kroppen det sitter i huvudet ... man ska vara nöjd med den kroppp man föds i och den kropp man en dag dör i... tänk efter

2011-01-12 @ 22:57:17
Postat av: oj..........

jäklar vad smal ! du behöver gå up inte ner ! Jag är 13 år och även jag förstår det ! Lycka till med det :)

2011-12-10 @ 20:40:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0