Sömnbrist /M

Slarvar du med sömnen? Enligt den senaste fetmaforskningen ger inte det enbart mörka ringar under ögonen  - även magens storlek påverkas.

Personer som sover mindre än sju timmar i sträck löper mycket större risk att lägga på sig överflödskilon, skriver hälsomagasinet Må Bra och refererar till den amerikanske överviktsforskaren Sanjay R. Patel. Patel, som är professor vid Case Western Reserve University i Cleveland, har sammanställt ett antal olika studier inom övervikt. Resultatet är tydligt, mindre sömn ger mer kilon - särskilt hos kvinnor, skriver tidningen. Faktorer som tv och internet har gjort att människor tenderar att vara uppe längre på nätterna och därmed påverkas sömnen negativt.

Enligt Panjays studie sov  35 procent av befolkningen 8 timmar per natt 1998 och 2005 hade andelen sjunkit till 26 procent.Sömnbristen leder hormonrubbningar som stör kroppens naturliga hungerscykler. Sug efter mat, och särskilt fet sådan med snabba kolhydrater, ökar när kroppens sömnbehov ignoreras.Försvarar du nattmackan med att du ändå är uppe och därför bränner kalorier är du också ute på hal is, skriver Må Bra. Enligt artikeln är våra kvällsaktiviteter så lugna att kaloriförbrukningen kan jämställas med förbränningen hos de som sover.

Men ringarna på vattnet slutar inte där. Personer som slarvar med sömnen bränner också färre kalorier i vaket tillstånd, eftersom ämnesomsättningen påverkas negativt.Är det stress som är orsaken till sömnproblemen förvärras situationen ytterligare, skriver samma källa. Stresshormonet kortisol gör att kroppen ställer in sig på överlevnad och lagrar automatiskt fettdepåer kring mage och midja.

Läge att se över både livssituationen och mat- och sömnvanorna med andra ord.

SalongK.se/Bulls Press



Herregud säger jag bara. Med min sömnbrist och stress är det ju inte ett dugg konstigt att jag är konstant sugen på något att äta. Nu är jag i alla fall hemma igen, och det är lättare att kontrollera vad man stoppar i sig. Dessutom har skolan börjat; så någon gång måste jag tvingas vända tillbaka dygnet.

Ett av mina nyårs löften är att inte äta något rött kött eller kyckling under veckodagarna. Dels för att jag mycket hellre äter grönsaker, men även för att lättare kunna undvika måltider som mamma lagar. När jag sa till henne att jag inte äter kött längre svarade hon "Okej, men då lagar du din egen mat" (vilket jag mestadels redan gör). Så nu kan jag helt enkelt säga "Jag har redan ätit middag eftersom jag trodde att ni skulle äta kött" om någon säger att jag ska äta. Hoppas på att gå ner till under 60 till februari..

Vi har fått en del önskemål om att starta en tävling, och jag tänkte faktiskt samma tanke efter Bs inlägg. Frågan är bara hur tiden ska räcka till (med tanke på rivstarten i skolan).. Men vi kan ju i alla fall tänka över saken :) Hoppas att några av er vill vara med i så fall!



Nu ska jag börja plugga på ett prov som jag har imorgon. Har inte ens börjat läsa än, så det är hög tid nu..


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur kommer tävlingen att se ut? :)

2010-01-11 @ 20:56:59
Postat av: Felicia

Hur kommer tävlingen att se ut? :)



( jag råka skicka utan namn he )

2010-01-11 @ 20:58:08
URL: http://myobsesssion.blogg.se/
Postat av: adeline

ojoj, bäst man verkligenverkligen tar tag i det där med stressen och sömnen ordentligt nu.

stay strong :)

2010-01-11 @ 21:55:46
URL: http://adeliines.blogg.se/
Postat av: elli

haha shit vad jag ligger risigt till med tanke på den där artikeln ;D blir att ta tag i sömnvanorna PRONTO! take care <3

2010-01-11 @ 22:20:31
URL: http://tomorrowcanwait.blogg.se/
Postat av: cherry

jag är jätte sugen på en tävling! man får något extra att kämpa för :)

2010-01-12 @ 13:38:16
URL: http://icecherry.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0